Veel meer dan contentbeheer
Dode linkjes. Verouderde informatie op de sociale kaart. Teksten met tikfouten erin. Herkenbaar? Het kan ook anders! Zelda Meerdink (UithoornHelpt) vertelt hoe zij het contentbeheer van hun Elkander sociaal domein-website organiseren: “Het ontzorgt zo veel!”
Te weinig tijd, kennis en expertise
De gemeente Uithoorn had jarenlang te weinig tijd om het contentbeheer van de sociale kaart-website echt goed aan te pakken. Met houtje-touwtje-werk en verouderde informatie als gevolg. Sinds 1,5 jaar verzorgt Elkander de teksten op Uithoorn Helpt. Het resultaat: een professionele, nette website die inspeelt op de actualiteit.
Zelda Meerdink is beleidsadviseur Welzijn bij de gemeente Uithoorn. Ze is ook contactpersoon voor de sociale kaart-website van de gemeente: Uithoorn Helpt. “We merkten dat er bij de gemeente niet de kennis en de expertise aanwezig waren om de website zelf bij te houden. En wij hadden ook niet de tijd. Eerder verzamelden we dan wel informatie voor de website, maar dat was dan al na 3 maanden weer verouderd.
Focus op contentbeheer
Anderhalf jaar geleden besloot de gemeente daarom – in overleg met Elkander – om het over een andere boeg te gooien. Redacteur Frodo Bosma van Elkander werd de vaste contentbeheerder van Uithoorn Helpt. “Het is een succes omdat je een extern iemand hebt die de kennis en de expertise heeft voor het bijhouden van zo’n website,” zegt Meerdink. “En die ook de focus heeft op die website. In plaats van iemand bij de gemeente die het erbij doet.” Ze voegt toe: “En Frodo doet ook gewoon dat extra stapje.
Ondergedompeld in de website
Meerdink: “Hij doet het beheer van de website maar hij doet ook zoveel meer. Hij is gewoon ondergedompeld in de website, hij weet precies waar alles staat. Ik hoef ook niets te zeggen. Dan heeft hij alweer uit zichzelf een mailtje gestuurd aan een collega van: Klopt dit nog? Of hij vraagt: de Week tegen Eenzaamheid komt er weer aan, moeten we daar nog wat mee?
“Hij houdt gewoon alles bij. Hij weet het als er wetten zijn gewijzigd, bijvoorbeeld de nieuwe Wet inburgering. En kan die teksten dan direct aanpassen. Hij is daar gewoon proactief mee bezig."
Zelda Meerdink, beleidsadviseur gemeente Uithoorn
Korte lijntjes
Wat ook goed werkt in de gemeente Uithoorn zijn de maandelijkse Teams-overleggen, waarbij de gemeente, welzijnsorganisatie Uithoorn voor Elkaar en Elkander de website doornemen.
“We overleggen dan ook wat breder over waar we kunnen linken naar de gemeentewebsite of naar de website van Uithoorn voor Elkaar, een website die meer gaat over het preventieve voorveld.
Goed communiceren is de sleutel naar succes, denkt Meerdink: “Mijn tip is: heb goed contact met elkaar, heb korte lijntjes. Zodat je ook weet wat je aan elkaar hebt.
Contentbeheerder Frodo Bosma sluit zich hier bij aan: “Wat ik fijn vind aan het project in Uithoorn is dat ze er wel bovenop zitten. Ze hebben het beheer uit handen gegeven, maar blijven toch betrokken door de overleggen. Bijvoorbeeld door wekelijks suggesties te doen voor nieuws. En we krijgen regelmatig een seintje van beleidsexperts dat we even naar een bepaald hoekje van de website moeten kijken. En als ik een vraag stel aan de gemeente, verdwijnt die niet in een zwart gat. Dankzij de actieve contactpersonen
Van houtje-touwtje naar professioneel platform
Meerdink besluit: “Mijn tip voor andere gemeenten met een sociale kaart: ga gewoon voor dat externe beheer van Elkander. Dat ontzorgt zo veel. En het zorgt er ook voor dat de website zo veel professioneler is. Niet dat houtje-touwtje-werk wanneer je het zelf moet bijhouden.”
Meer weten over het contentbeheer van Elkander?
Meer nieuws van Elkander
Nut en noodzaak van de sociale kaart
Het sociale domein is in beweging. Het komt dan goed uit als je de juiste organisaties kunt vinden in een systematisch digitaal overzicht. Handig voor individuele hulpvragers, voor de ondersteuners van hulpvragers en voor de professionals.
Elkander getest door stichting ABC
Elkander wil informatie toegankelijk maken voor iedereen. Dus nodigden we een testpanel van Stichting ABC uit om te kijken hoe we onze websites nog kunnen verbeteren voor mensen die moeite hebben met lezen en schrijven.
Verhoog digitale vaardigheden met de Vraagwijzer van Elkander
Lang niet iedereen is even digitaal vaardig. En steeds meer communicatie gaat via internet. Ook van gemeenten en organisaties in het sociaal domein. De Vraagwijzer van Elkander biedt uitkomst: een toegankelijke wegwijzer in het sociaal domein.